V minulém článku jsem psala o japonských barvách Kuretake. Jsou to velmi dobré barvy na pomezí akvarelu a kvaše, vyráběné podle tradičních japonských receptur. Původně měly sloužit k tradičním technikám, jako kaligrafii či tušové malbě sumie, využití ale najdou i při jakékoli ilustraci nebo malbě, kdy byste použili akvarelové nebo kvašové barvy.
I dnes zůstaneme ještě v dalekém orientu a podíváme se na korejské akvarelové barvy Mungyo, od značky Gallery. Už pár let jsou na trhu dostupné zejména voskové pastely značky Gallery (mimochodem, mají poměrně dobrou kvalitu a širokou škálu odstínů), novinkou letošního roku (2017) na našem trhu jsou akvarelové barvy Mungyo.
Může vás zajímat
Protože mám ráda zajímavosti o barvách, zapátrala jsem trochu po netu :). Zjistila jsem pro vás, že značka Gallery byla založena již v roce 1945.
Pro srovnání přidávám pár zajímavostí o několika evropských značkách, které používám a příště je představím více:
- Schmincke Horadam – špičkový německý výrobce akvarelových barev, zal. 1881 – letos slaví 125 let
- Umton – česká značka uměleckých barev, původně Štolo, založena malířem J. Štolovským, který si sám od roku 1909 vyráběl barvy a v roce 1910 založil firmu v Praze, kde se výrobě barev věnoval
- Bílé noci (výrobce Něvskaja Palitra) – Něvskaja Palitra (Nevskaya Palitra) – ruský výrobce uměleckých barev, s tradicí od roku 1900, resp. 1934, kdy se výroba z původních barev a laků rozšířila o sortiment uměleckých a studentských barev
Gallery Mungyo Watercolor
Podle výrobce jde o umělecké barvy, vyráběné s použitím kvalitních pigmentů i pojidel. V sadě, kterou mám já, je 48 půlpánviček. Sada obsahuje i bílou a tři perleťové odstíny.
Barvy chrání bytelný kovový box se dvěma vyklápěcími paletami. V podstatě mohu říci, že paleta je téměř totožná s paletou, v níž jsou uloženy několikanásobně dražší barvy Schmincke Horadam. Dvě palety oceňuji, ráda při práci zachovávám odděleně světlé a tmavé odstíny.
Jednotlivé pánvičky s barvami jsou baleny v průsvitné folii. Každá barva je opatřena etiketou s názvem barvy, kódem pigmentu, informací o světlostálosti a opacitě barvy.
Když jsem se poprala s vybalením všech 48 barev a nalepením štítků na čtvrtku – vedu si takové pořadače se vzorníky barev – přerovnala jsem si barvy do krabičky podle svých preferencí a
zvyklostí.
Protože se mi barvy podle hrubého povrchu zdály dost suché, před prvním použitím jsem je zvlhčila vodou z rozprašovače. Barvy krásně zvláčněly a šly snadno nabrat štětcem.
Pro první seznámení jsem si vyrobila rychlý vzorník.
Některé odstíny zůstávají hrubší konzistence, pokud je používáte přímo z pánvičky. Tato hrubost – zrnka barvy – pak zůstávají i na papíru. Stačí ale barvu před použitím na papíře trochu rozmíchat na paletě a zrníčka mizí.
Sada obsahuje velice pěkné červené a růžové odstíny. Velmi pěknou indigovou modř a zajímavé zelené.
Směsi vycházejí pěkně a předvídatelně, barvy se snadno ovládají, jsou pěkně pigmentované a jdou i dobře z papíru odebrat, pokud potřebujete například provést korekce. Ani při více vrstvách – pokud pracujete do suchého podkladu – nematní a zůstávají zářivé.
A hodnocení?
+ bytelný kovový box
+ vyklápěcí palety
+ kroužek na snadný úchop při práci v plenéru
+ široká škála barev, i pro nás nezvyklejších odstínů
+ příznivá cena (na umělecké barvy)
+ snadné míchání a ovládání barev
– některé barvy mají hrubší strukturu, je nutno je více zpracovat na paletě
– nízká pigmentace u perleťových odstínů
– malá kryvost u běloby, která je uváděna jako krycí
Shrnuto: Barvy jsou to velmi dobré, za příznivou cenu. Hodnotu jim zvyšuje praktický kovový box, který můžete doplnit i o barvy jiných značek, pokud by vám Mungyo nevyhovovaly. Pokud bych je měla srovnat třeba s akvarely Pebeo v pánvičkách, za mě vítězí Mungyo, pro svou zářivost odstínů, i praktičnost balení.